Tullunionen: Kommissionen föreslår en ny kontaktpunkt för tullen för att modernisera och effektivisera tullkontrollerna, underlätta handeln och förbättra tullsamarbetet

Europeiska kommissionen presenterar i dag ett nytt initiativ för att olika myndigheter som arbetar med klarering av varor ska kunna utbyta uppgifter från näringsidkare, vilka bara kommer att behöva lämna de uppgifter som krävs vid import eller export vid ett enda tillfälle. Den så kallade enda kontaktpunkten för tullen i EU ska förbättra samarbetet och samordningen mellan myndigheter i syfte att underlätta den automatiska kontrollen av formaliteter som ligger utanför tullens arbetsområde när det gäller varor som anländer till eller lämnar EU.

Målet är en digitaliserad och förenklad process för att företag inte längre ska behöva lämna in handlingar till åtskilliga myndigheter via olika portaler. Dagens förslag är det första konkreta resultatet av den nyligen antagna handlingsplanen med målsättningen att anpassa tullunionen till framtidens krav. Syftet är att modernisera gränskontrollerna under det närmaste årtiondet för att underlätta handeln, förbättra säkerhets- och efterlevnadskontrollerna samt lätta på företagens administrativa börda.

– Digitaliseringen, globaliseringen och de förändringar vi ser i handeln gör att vi ställs inför både nya risker och möjligheter i fråga om de varor som passerar EU:s gränser, säger Paolo Gentiloni, kommissionsledamot med ansvar för ekonomi. För att klara av dessa utmaningar är det viktigt att tullen och andra behöriga myndigheter samarbetar, med ett helhetsperspektiv på de många kontroller och procedurer som behövs för en effektiv och säker handel. Dagens förslag är ett första steg mot en helt digitaliserad och enhetlig tullverksamhet och ett bättre samarbete mellan myndigheter vid unionsgränserna. Jag uppmanar alla medlemsstater att vara med och bidra till att det blir ett lyckat projekt.

Varje år främjar tullunionen handeln med varor till ett värde av mer än 3,5 biljoner euro. En effektiv tullverksamhet är inte bara avgörande för en välfungerande handel, utan också för skyddet av EU:s medborgare, företag och miljön. Coronakrisen har tydligt visat på vikten av en effektiv och stabil tullverksamhet. I takt med fortsatt ökande handelsvolymer och de nya utmaningar som uppkommer i samband med digitaliseringen och e-handeln, till exempel nya former av bedrägeri, kommer detta att bli allt viktigare.

Tullformaliteterna vid EU:s yttre gränser kräver ofta kontakt med många olika myndigheter med ansvar för hälsa och säkerhet, miljö, jordbruk, fiske, kulturarv samt marknadsövervakning och produktkontroll. Företag måste därför lämna in handlingar till flera olika myndigheter, var och en med sin egen portal och sina egna förfaranden. Det här är besvärligt och tidskrävande för näringsidkare och gör det svårare för myndigheter att ta itu med utmaningar på ett enat sätt.

Dagens förslag är ett första steg mot ett digitalt regelverk för ökat samarbete mellan alla gränsmyndigheter. Den gemensamma kontaktpunkten ska göra det möjligt för företag och andra närindsidkare att lämna uppgifter i en enda portal i en given medlemsstat, vilket ska sänka kostnaderna och förhindra dubbelarbete. Tullen och andra myndigheter kommer sedan gemensamt att använda dessa uppgifter, vilket möjliggör en enad strategi för klarering av varor och en tydligare översikt på EU-nivå över de varor som passerar EU:s gränser. 

Det kommer att krävas betydande investeringar på både EU- och medlemsstatsnivå för att projektet ska kunna genomföras fullt ut de kommande tio åren. Kommissionen kommer att stödja medlemsstaterna där det är möjligt, till exempel genom finansiering från faciliteten för återhämtning och resiliens. Målet är att medlemsstaterna på lång sikt ska dra nytta av den gemensamma kontaktpunkten. 

Bakgrund

EU är det största handelsblocket i världen och står för 15 % av den globala handeln. Under 2018 hanterades nästan 343 miljoner tulldeklarationer av mer än 2 000 tullkontor i EU. 25,3 miljarder euro togs ut i tullar.

Den gemensamma kontaktpunkten är en del av den nya handlingsplanen för tullunionen, som omfattar en rad åtgärder för att göra EU:s tullar smartare och mer effektiva de kommande fyra åren. I sina politiska riktlinjer tillkännagav kommissionens ordförande Ursula von der Leyen planer på en gemensam europeisk strategi för tullriskhantering som stöder effektiva kontroller i medlemsstaterna. Åtgärderna ska bidra till att stärka tullunionen och dess förmåga att samla in intäkter samt värna om EU-medborgares och företags säkerhet, hälsa och välstånd.

Läs mer

Frågor och svar

Faktablad

Förslaget om en enda kontaktpunkt

Filmsekvenser från tullens arbete

- Annons -

Nyheter

-Annons-