Förberedelserna inför bygget av Fehmarntunneln har inletts: ”Arbetshamnen är vi i full gång med att bygga”

Tre frågor till Claus Baunkjær. vd på Femern A/S, om anläggningsarbetet på Fehmarn Bält-tunneln mellan Lolland och Fehmarn som ska inledas den 1 januari nästa år men där flera aktiviteter redan har kommit igång i hamnen i Rödby. Bygget av den dansk-tyska förbindelsen kommer att bli Danmarks största anläggningsprojekt i historien och den beräknas stå klar år 2029.

Den 1 januari 2021 påbörjas anläggningsarbetet på Fehmarntunneln. Vad kommer att ske då?

– Fehmarn-projektet har varit under förberedelse i några år och vi har avtalat planeringen av bygget på så sätt att huvudparterna av aktiviteterna kommer att ske på dansk sida. Det vi ska göra är att återanvända några av de goda erfarenheterna från Öresundstunneln. Tunneln kommer att bli av samma typ som Öresundstunneln, den blir bara längre och större. Det vi ska börja med är att bygga en stor fabrik på Lolland som ska producera tunnelelementen, de enskilda delarna till tunneln. Tunneln kommer att bestå av en slags legoklossar eller byggklossar, skulle man kunna kalla det. Det handlar om 70 000 ton tunga och över 200 meter långa element som ska produceras vid fabriken i Rödby. Det är den fabriken vi kommer börja med att bygga nästa år.

– Men för att bygga fabriken så måste vi först bygga en ny stor arbetshamn på Lolland. Så att vi kan bygga fabriken från havssidan och så att vi kan skeppa material fram till fabriken. Den arbetshamnen är vi just nu i full gång med och det går riktigt bra.

Kan du beskriva hur det ser ut på platsen just nu?

– Redan idag ligger flera fartyg ute i vattnet utanför Rödby som är igång med att bygga vår stora arbetshamn. Det är alltså på väg att uppstå en helt ny hamn vid Rödby som kommer att bli ingången till vår kommande tunnelelementfabrik. Sedan kan man se att på land har en rad förberedande aktiviteter satts igång. Flera entreprenörer har byggt kontor därnere och det har gjorts förberedande arbete för tillförsel av el och vatten till fabriken. En rad tillförselspunkter har etablerats därnere. Man kan också se att de entreprenörer som ska bygga fabriken är igång med en rad geotekniska undersökningar så att de har fullständig inblick i hur jordförhållandena är i området. Det är det som sker just nu.

Den avslutande tyska rättsprocessen pågår just nu i Förvaltningsdomstolen i Leipzig efter att överklaganden lämnades in mot det tyska beslutet från 2019 där Godkännandemyndigheten i Schleswig-Holstein gav klartecken för tunnelbygget. Vad är din kommentar till rättsprocessen och tror du att den kan komma att försena er byggprocess?

– Vi är mycket glada för att den tyska rättsprocessen är igång, för att det är ett avgörande element för att vi så småningom kan avsluta de tyska rättsprocesserna. Därför är vi glada för att domstolsförhandlingarna är igång vid Förvaltningsdomstolen i Leipzig. Jag kan inte kommentera något gällande rättegångens förlopp, men jag tycker det är viktigt att säga att vi är välförberedda inför processen och inför att följa upp de saker som domstolen skulle mena att vi behöver följa upp.

– Vi har både i tidsplanen och i vår budget tagit höjd för att det kan finnas önskemål från domstolen. Det är därför vi har planerat projektet på så sätt att vi börjar bygga på den danska sidan, sedan har vi planlagt tid så att vi respektfullt kan följa upp de slutsatser som den tyska domstolen kommer fram till. Så jag ser inte för tillfället tecken på några förseningar utan tvärtom är det positivt för tidsplanen att de avslutande muntliga domstolsförhandlingarna har kommit igång.

(News Øresund –  Erik Ottosson)

- Annons -

Nyheter

-Annons-