Köpenhamns nya metrolinje Cityringen invigs på söndag med folkfest, liveband och fria resor hela dagen. Redan nästa år räknar Metroselskabet med 56 miljoner passagerare på Cityringen och 120 miljoner om även den existerande metron räknas in.
För svenskar som reser finns tidsvinsterna främst om man ska ta sig till de norra delarna av staden, ungefär 50 minuter istället för en timme tar en resa från Malmö C till Nørrebro station.
Just nu pågår en sista finputsning av stationerna, väggar och golv ska tvättas och tågen rengöras. Samtidigt testkörs tågen som om det var vanlig drift, innan köpenhamnarna får åka med premiärturen på söndag.
Med ny teknologi kan tågen på Cityringen köra så ofta som var 60:e sekund. Planen är dock att de ska gå var tredje minut. Hela Cityringen är 15,5 kilometer lång, har 17 stationer och det kommer att ta 24 minuter att resa ett helt varv.
Söndagen väntas bli en festdag för hela Greater Copenhagen-området. Drottning Margarete närvarar vid invigningsceremonin på Rådhusplatsen, liveband spelar och klockan 15 öppnar dörrarna för allmänheten att gratis få provåka metron. Även kommunstyrelsens ordförande i Malmö, Katrin Stjernfeldt Jammeh, har meddelat att hon tänker åka med Cityringen på söndag.
Blir det då smidigare för pendlare och turister från Sverige att ta sig in till Köpenhamn än tidigare? Ja det blir det, ifall man ska till stationerna på Østerbro, Frederiksberg eller Nørrebro, menar Kåre Møller Madsen, presskoordinator på Metroselskabet. Däremot påverkar det inte restiden om man ska till exempel till Kongens Nytorv, där många svenska arbetar.
– Där är Öresundståget fortfarande snabbt och man kan ta den existerande metron från flygplatsen, säger han till News Øresund.
De flesta svenskar arbetar på Kastrup, på köpcentret Fields (vid stationen Ørestad) eller i den Indre by, vilka går att nå med Øresundstågen. Det blir färre svenska pendlare ju längre norrut och västerut i staden man kommer, uppger Jan Gimerstedt, arbetsförmedlare på Øresunddirekt. Över en timmes pendling är en smärtgräns för många. Men kanske kan kartan komma att ritas om för svenska arbetspendlarna framöver, menar han.
– Ja, helt klart kan det bli så att dessa delar av Köpenhamn öppnar upp sig för pendlare. Det ska bli intressant att följa, säger han till News Øresund.
Efter M3 (Cityringen) följer M4 i Köpenhamns tunnelbaneexpansion. Det är den kommande linjen mellan Nordhavn och Sydhavn som väntas stå klar år 2024. Därefter finns det planer på att bygga ytterligare en tunnelbanelinje ut till Lynetteholmen, men än är inget beslut taget.
Det pågår även en kommunal utredning om att binda samman Malmö och Köpenhamn med en tunnelbanelinje, Öresundsmetron, som skulle korta restiden och ge möjlighet till täta avgångar. Var den skulle kunna kopplas in någonstans är dock oklart i nuläget. Blir den verklighet väntas Malmö på lite längre sikt få flera tunnelbanestationer. Utredning väntas bli klar under 2020.
– Men det skulle vara en möjlighet att knyta städerna närmre, säger Kåre Møller Madsen på Metroselskabet. (News Øresund – Erik Ottosson & Anna Palmehag)
Fakta: Cityringen
Med 17 nya stationer kommer M3 Cityringen att förbinda de centrala delarna av Köpenhamn
Tågen är förarlösa och ska avgå med tre minuters mellanrum i rusningstrafik
Med Cityringen och de kommande metrolinjerna till Nordhavn (2020) och till Sydhavn (2024) får Köpenhamn 24 nya metrostationer
Fakta: Så åker du från Sverige
Åker du Øresundståg så kan du byta direkt till Cityringen vid Huvudbanegården. Därifrån tar det ungefär sju minuter till Kongens Nytorv (4 min gång, 3 min tågresa). Men liksom tidigare går det bra (och till och med snabbare) att ta sig till Kongens Nytorv genom att byta till metron M2 på Kastrup.
Från Huvudbanegården tar det endast 9 minuter till Nørrebro och 6 min till Østerport med Cityringen.